Köpvillkor vid köp i webshopen

Allmänna köp- och leveransvillkor 


Allmänt

Följande Allmänna köp- och leveransvillkor, i fortsättningen här nedan benämnt ”Köpevillkor”, eller ”Köpevillkoren”, gäller när du som konsument, i fortsättningen här nedan benämnd ”du”, ”dig”, ”kund”, ”kunden”, ”köpare”, beställer varor och ingår bindande köpeavtal med säljaren, Severin Nilssons Möbler AB, i fortsättningen här nedan benämnd ”vi”, ”oss” eller ”näringsidkaren”, via www.magasinseverin.se. Utöver dessa villkor gäller finns även bestämmelser i även, bland annat, Lag (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler, konsumentköplagen (2022:260) och e-handelslagen (2002:562). Vid köp via www.magasinseverin.se ingås avtal mellan dig som kund och Severin Nilssons Möbler AB. 

Beställning kan endast ske på svenska. Köpevillkor tillhandahålls endast på svenska språket. 

Dessa köpevillkor är inte tillämpliga på avtal som ingås av näringsidkare via www.magasinseverins.se. Med näringsidkare avses en fysisk eller juridisk person som handlar för ändamål som har samband med den egna näringsverksamheten. Säljaren förbehåller sig rätt att annullera köp som ingåtts av näringsidkare via www.magasinseverin.se 

 

Säljare

Kontakt- och bolagsuppgifter till säljaren:

Severin Nilssons Möbler AB med organisationsnummer 556203-5062. 
Telefonnummer: 0480-42 62 60
Geografisk adress där säljaren är etablerad: Kalmar
E-postadress: info@magasinseverin.se
Du kan även kontakta oss via vår hemsida magasinseverin.se

 

Beställning och avtal

För att kunna ingå avtal om köp av vara på www.magasinseverin.se måste du som köpare ha fyllt 18 år eller ha målsmans tillåtelse att ingå avtal på magasinseverin.se

Säljaren säljer och levererar varor endast till adresser i Sverige. 

Säljaren levererar inte till öar utan fasta bro- eller vägförbindelser, med undantag av Gotland. Vid sådana begränsningar i leveransen sker leverans till närmsta landfasta kajplats. Under rubriken nedan ”Leverans till icke brofasta öar” finns mer information.

En konsument har rätt att ångra köpet inom 14 dagar enligt Lagen (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler. Om inte varan är undantagen från ångerrätt. Under rubriken ”Ångerrätt” i dessa köpevillkor finns information om hur du som köpare ska göra när du vill ångra en vara som du har köpt via www.magasinseverin.se. Där finns även en nedladdningsbar ångerblankett som du kan använda när du vill ångra köpet. Om ett köp av en vara är undantagen från ångerrätt så framgår det på produktsidan för den varan samt när du lägger varan i varukorgen innan köpeavtal ingås och i din orderbekräftelse.

I samband med att kunden genomför ett köp av en vara på www.magasinseverin.se får kunden möjlighet att först ta del av Köpevillkoren samt säljarens Personuppgifts- och cookiepolicy. Genom att acceptera Köpevillkoren förbinder sig kunden att följa Köpevillkoren samt godkänner kunden att denne har tagit del av information om behandling av personuppgifter och samtyckt till användningen av cookies enligt säljarens Personuppgifts- och cookiepolicy. När kunden slutfört sin beställning på www.magasinseverin.se medför det en skyldighet för kunden att betala för varan.   

 

Bindande avtal

När kunden har beställt en vara via www.magasinseverin.se skickas det automatiskt ut en elektronisk bekräftelse till kunden via e-post om att beställningen har mottagits av säljaren. Denna bekräftelse innebär inte att bindande köpeavtal har uppkommit mellan säljare och köparen. 

När säljaren har kontrollerat beställningen skickas det en orderbekräftelse till kunden via e-post som innehåller information om vilka varor som har beställts, pris, leveranstid och leveransadress samt ångerblankett. Orderbekräftelsen innebär att säljaren har accepterat kundens beställning och att bindande avtal har uppkommit mellan säljare och köpare.  

 

Fel uppgifter i orderbekräftelse

Kunden uppmanas att omgående kontrollera att uppgifterna i orderbekräftelsen stämmer överens med beställningen. För det fall att uppgifterna inte stämmer så ska kunden omgående kontakta säljaren via e-post info@magasinsseverin.se eller telefon 0480-426260. 

Ändringar i bekräftad beställning är normalt sätt möjlig för konsumenten att göra fram till 3 vardagar efter mottagen orderbekräftelse. 

 

Betalning och pris

Samtliga priser som anges på www.magasinseverin.se anges inklusive moms och avgifter. Säljaren accepterar följande betalningssätt:

 

Klarna

I samarbete med Klarna erbjuder vi faktura, delbetalning, kortbetalning och Swish. Genom att använda kassan godkänner du Karlnas användarvillkor. Genom att klicka på "Genomför köp" accepterar du betalningsansvar, villkor för valt betalsätt samt godkänner våra köpvilkor. Hantering av all information i Klarna sker krypterad med SSL. Detaljerat information finns här

 

Delbetalning

Ibland kan det kännas bra att inte ta hela kostnaden på en gång. Med delbetalning från Klarna betalar du alltid i en takt som passar dig. Villkor för delbetalning

 

Faktura

På magasinseverin.se har du möjlighet att välja faktura och betala hemma i lugn och ro. Fakturaavgiften är 0 kr vid 30 dagars betalningsvillkor. Det kommer att tas en kreditupplysning på dig som köpare. Fakturavillkor

 

Kortbetalning

Vi erbjuder kortbetalning med Visa, Mastercard och American Express. Ingen avgift tillkommer för betalning med kort. När du betalar för varan med kort kommer köpesumman att debiteras ditt konto omgående vid köpet. 
Villkor för kortbetalning.

 

Swish

Är du ansluten till Swish kan du betala via din Swish-app. Öppna upp appen i din mobila enhet och godkänn betalningen med ditt Mobila BankID.
 Efter genomfört köp dras pengarna direkt från ditt bankkonto. Vid eventuell retur återbetalas pengarna till samma konto inom 7 dagar från returen anlänt säljarens lager. Vid eventuella fel eller andra frågor angående Swish kontaktar du vår kundtjänst via e-post info@magasinseverin.se eller via telefon 0480-426260 under våra ordinarie öppettider. Du hittar öppettider på vår hemsida www.magasinseverin.se 

 

Återtagandeförbehåll

Säljaren förbehåller sig rätten att återta den sålda egendomen intill dess att konsumenten har fullgjort samtliga betalningar enligt dessa Köpevillkor.

 

Leverans

 

Kvittering av leverans

Vid utlämning av varan i butik eller vid hemleverans ska kunden visa upp giltig legitimation som styrker att det är köparen som tar emot leveransen. Finns ombud så gäller att ombudet kan visa giltig legitimation för sin del samt även visa kundens legitimationshandling.

 

Leverans och framkomlighet

För att vi ska kunna leverera dina varor måste vägen till dig vara framkomlig med lastbil. Det innebär att vägen måste hålla för lastbilstransport utan risk för skada på väg, lastbil eller gods. Om du som köpare är osäker på om vägen är farbar utan risk för skada med lastbil ber vi dig kontakta vår kundtjänst i god tid innan leverans sker, inom ordinarie öppettider. Du kontaktar vår kundtjänst via telefon 0480-426260 eller epost info@magasinseverin.se. 

Vid avtal om inbärning ansvarar köparen för att varan kan bäras in i emballerat skick genom exempelvis port, trapphus, hiss och dörrar utan risk för skada på person eller egendom. Föreligger risk för sådan skada får säljaren eller av denne anlitad transportör vägra att fullfölja leverans. Leveransen kommer då att returneras till säljarens lager och erlagd fraktkostnad kommer inte att återbetalas. Säljaren rekommenderar därför att köparen före beställning kontaktar säljarens kundtjänst samt kontrollmäter att varan kan levereras i emballerat skick på angiven leveransadress utan problem. 

 

Leverans till icke brofasta öar

Säljaren levererar inte till öar eller adresser utan fasta bro- eller vägförbindelser, med undantag av Gotland. Vid sådana begränsningar för leverans sker leverans istället till närmsta lämpliga landfasta kajplats för att tas om hand av kunden. Kunden står själv för fraktkostnad från kajplats till leveransadress. Vid leverans till kajplats ska kunden informera säljaren om specifik plats för avlämnande av varorna på kajplats, exempelvis nummer på kajplats.

 

Leveranssätt och fraktkostnader

Kostnad för frakt tillkommer med 395 kr på alla köp. Vid köp över 3.000 kr erbjuder vi kostnadsfri frakt. Fraktkostnader visas i kassan när du lagt varan i varukorgen. Vid mindre försändelser skickas din beställning till ombud. Vid större försändelser som inte kan skickas med post sker leverans hem till din tomtgräns/port. Du kan även välja att hämta varorna själv på vårt hämtlager i Kalmar. Om leveransen sker med våra egna lastbilar kommer vi att kontakta dig via det telefonnummer som du angett i samband med köpet, minst 1 dag innan leverans genomförs. Om leveranser sker med externt transportbolag kommer du att bli kontaktad via sms eller telefon för bokning av leveranstid av transportbolaget. Externa transportbolag vi samarbetar med är LGT och DHL. 

Vårt hämtlager finns på Odalvägen 7, 39243 Kalmar och har samma öppettider som butiken.
Vardagar 10-18, lördagar 10-16 samt söndagar 11-16. Vid särskilda helgdagar kan avvikande öppettider förekomma. 

Kostnader för tilläggstjänster som montering eller inbärning tillkommer vid transport med externt transportbolag. 

 

Leveranstider

Leveranstid för varje vara framgår av information under respektive produkt på www.magasinseverin.se. Leveranstid för varor som finns i vårt lager är normalt 3-10 vardagar från det att vi har bekräftat din order i orderbekräftelse. Om din beställning omfattar flera varor samlas dem i en gemensam försändelse till ett och samma leveranstillfälle. Då räknas leveranstiden från den vara med längst leveranstid. 

 

Ej mottagen leverans

Om du som kund inte tar emot en leverans på avtalad tid kommer varan att skickas i retur till säljaren. För detta uppkommer en returkostnad som debiteras dig som kund. För sändningar till ombud med post som ej hämtats ut debiteras 300 kr i returkostnad. För ej mottagen hemleverans debiteras en avgift på 1.995 kr. Beloppet dras av på ordersumman som skall återbetalas när den returnerade varan anlänt vårt lager.

 

Reklamation

Enligt konsumentköplagens regler har du som konsument tre års reklamationsrätt för fel på en vara som visar sig inom tre år från det att du tog emot varan, om inte längre tid följer av en garanti eller utfästelse. Om du vill framställa krav mot säljaren är du skyldig att meddela säljaren om felet inom skälig tid efter det att du borde ha märkt felet (reklamation). En reklamation som görs inom två månader från det att du märkte felet ska alltid anses ha lämnats i rätt tid.

Ett fel som visar sig inom två år efter det att köparen tog emot varan ska anses vara ett fel som säljaren ansvarar för om inte säljaren visar något annat eller detta är oförenligt med varans eller felets art. 

Reklamation kan se muntligen eller skriftligen. Av bevisskäl rekommenderas att reklamation sker skriftligen. Reklamationen sker till säljaren på följande e-postadress info@magasinseverin.se. och innehålla uppgift om köparens namn och kontaktuppgifter, kvitto eller annan handling som visar att köparen har köpt varan av säljaren. 

Köparen kan även vända sig till säljaren med klagomål och reklamation av varan på följande gatuadress: Odalvägen 7, 39243 Kalmar. 

Om det är fel på varan har du som köpare rätt att välja mellan att säljaren reparerar varan, levererar en ny vara, prisavdrag, ersättning eller häva köpet samt skadestånd. Köparen har också rätt att hålla inne betalningen. Köparen kan kräva omleverans eller att få varan reparerad om åtgärden är möjlig och kan ske utan oskälig kostnad för säljaren. 

För en vara med digitala delar ansvarar säljaren för fel till följd av bristande uppdatering under den tid som gäller för säljarens skyldighet att uppdatera det digitala innehållet eller den digitala tjänsten.

Om det föreligger ett berättigat fel på varan och säljaren levererar en ny felfri vara så är säljaren skyldig att ta tillbaka den felaktiga varan på egen bekostnad. Reparation av varan eller leverans av ny vara ska ske utan olägenhet eller kostnad för köparen.

 

Produktbilder och färgåtergivning

Beroende på färgåtergivningen hos olika bildskärmar kan viss nyansskillnad förekomma i de produktbilder som visas jämfört med verkligheten. Kontakta kundtjänst för att höra om det finns färgprov som vi kan skicka till dig.

 

Transportskador

Köparen bör vid mottagande av varan noga kontrollera om det finns skador på emballage eller vara samt i fall av skada begära att transportören noterar skador på fraktsedel samt att kunden snarast meddelar säljaren om felet och helst dokumenterar skadan med bilder. Meddelande om transportskada sker till säljaren på följande e-postadress info@magasinseverin.se

Om det visar sig när varan packas upp att varan är skadad utan att det finns några skador på förpackningen/emballage så bör köparen snarast meddela säljaren om felet. Om köparen har reklamerat felet på varan senast inom två månader efter det att köparen märkte felet så har reklamation skett i rätt tid. 

Köparen bör spara emballaget för att underlätta reklamationsbedömningen.

 

Öppet köp

Säljaren lämnar 30 dagars öppet köp på lagervaror, vilket innebär att du kan lämna eller skicka tillbaka varan under den tid som öppet köp gäller och få tillbaka vad du har betalat för varan förutsatt att varan kan lämnas tillbaka/returneras oanvänd, i originalförpackning samt i felfritt i skick. Kvitto eller liknande inköpsbevis ska bifogas som styrker att kunden har köpt varan hos säljaren. Öppet köp gäller aldrig för beställningsvaror eller varor som är specialbeställda. Om varan är en lagervara anges det under produktinformationen för respektive vara på www.magasinseverin.se. 

Återbetalning av vad köparen har betalat för varan sker med samma betalsätt som konsumenten har betalat för varan.

Kostnaden för att returnera varan till Säljaren står köparen för. Köparen står för risken att varan skadas vid retur till säljaren. Det är därför viktigt att köparen är noga med att emballera varan så att den skyddas från att skadas.

Köparen ska kontakta säljaren för instruktioner innan varan returneras till säljaren. Kontakta kundtjänst på 0480-426260 eller via e-post på info@magasinseverin.se 


Ångerrätt samt hur ångerrätten utövas

Enligt Lag (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler har du som konsument rätt att frånträda avtalet (ångerrätt) genom att till säljaren lämna eller sända ett tydligt meddelande om detta inom 14 dagar från den dag då du, eller någon annan person som du utsett, dock ej transportföretaget, fått varan i fysisk besittning (ångerfrist). Du behöver inte ange något skäl för att du ångrar köpet. Du kan meddela säljaren genom att använda den standardblankett för att ångra köpet som skickades med orderbekräftelsen. Du kan också använda dig av Konsumentverkets Ångerblankett, vilken finns att ladda ned från Konsumentverkets hemsida, www.konsumentverket.se samt här.

Du kan även skicka ett meddelande till säljaren med post eller via e-post eller ringa till säljaren om att du vill ångra köpet. Meddelandet ska innehålla ett klart och tydligt meddelande om ditt beslut om att du inte vill stå fast vid avtalet samt även innehålla uppgifter om ditt namn, postadress, telefonnummer och din e-postadress och helst även ordernummer. Eftersom det är viktigt att du kan bevisa att du har ångrat dig inom ångerfristen så rekommenderar vi att du ångrar dig skriftligen.

Om avtalet avser flera varor eller en vara som består av flera delar, börjar ångerfristen att löpa den dag som konsumenten får den sista varan respektive den sista delen av varan i sin besittning. I fråga om regelbunden leverans av varor under en viss tid börjar ångerfristen dock löpa när konsumenten får varorna från den första leveransen i sin besittning. I fråga om avtal om digitalt innehåll som levereras på något annat sätt än ett fysiskt medium börjar ångerfristen löpa den dag då avtalet ingås.

Om ångerfristen löper ut en helgdag, lördag eller söndag förlängs ångerfristen till nästa vardag. 

Det är viktigt att ditt meddelande om att du ångrar köpet skickas till säljaren innan ångerfristen på 14 dagar löper ut.

 

Undantag från ångerrätt

Ångerrätt gäller inte för köp av varor som har tillverkats enligt kundens anvisningar eller som annars har fått en tydlig personlig prägel. Ångerrätt gäller inte heller för varor som med bruten försegling inte lämpligen kan återlämnas på grund av hälso- och hygienskäl och förseglingen har brutits av konsumenten. 

Säljaren är skyldig att upplysa köparen innan köpeavtal ingås på www.magasinseverin.se om en vara inte omfattas av ångerrätt.  

 

Returnering av ångrad vara samt kostnader för returfrakt

När konsumenten meddelat säljaren att hon eller han ångrat avtalet ska konsumenten utan onödigt dröjsmål och senast inom 14 dagar på egen bekostnad lämna eller sända tillbaka varan till säljaren, om inte säljaren har gått med på att stå för returkostnaden av varan eller om säljaren har erbjudit sig att hämta varan, så ska säljaren hämta varan på egen bekostnad. 

Kostnaden för att returnera skrymmande vara som inte kan återsändas per post uppskattas uppgå till följande belopp. Kostnaden för returnerad vara som inte kan skickas per post är 1.000 kr per kubikmeter. Exempelvis en 3-sits soffa på 200 cm bred x 100 cm djup x 100 cm höjd motsvarar cirka 2 kubikmeter. Kostnaden för returfrakten blir då 2.000 kr. Vi rekommenderar dig som kund att kontakta vår kundtjänst för mer detaljerade uppgifter så hjälper vi dig med din retur. 

Konsumenten skall returnera varan till följande adress:
Magasin Severin
Odalvägen 7
39243 Kalmar

Det åligger köparen att väl emballera varan så att den inte skadas vid retur till säljaren.

 

Återbetalning

Om konsumenten utövar sin ångerrätt ska näringsidkaren betala tillbaka vad konsumenten har betalat till näringsidkaren, inklusive leveranskostnader.

Återbetalning ska göras utan onödigt dröjsmål och senast inom 14 dagar från den dag då näringsidkaren tog emot konsumentens meddelande om att avtalet frånträtts/ångrats. Återbetalning behöver dock inte ske förrän näringsidkaren har tagit emot varan från konsumenten eller konsumenten visat att varan har sänts tillbaka till säljaren. Detta gäller dock inte om säljaren på egen bekostnad ska hämta varan.

Återbetalning sker med samma betalningsmedel som konsumenten använt vid köpet, om inte konsumenten uttryckligen gått med på något annat betalningsmedel samt under förutsättning att konsumenten inte drabbas av några kostnader till följd av ersättningen.

 

Värdeminskningsavdrag

Om den ångrade varan har minskat i värde till följd av att köparen har använt varan i större omfattning än vad som varit nödvändig för att fastställa varans egenskaper eller funktion förbehåller sig säljaren rätt att minska det belopp som ska betalas tillbaka till köparen.

Värdeminskning kan exempelvis bestå av säljarens kostnader för rengöring eller reparation och för det fall att varor inte kan säljas som nya, en objektivt motiverad intäktsförlust för säljaren när säljaren säljer den returnerade varan som begagnad.

 

Konsumentens skyldighet att ersätta säljaren vid utövande av ångerrätten

Om konsumenten utövar sin ångerrätt ska konsumenten ersätta säljaren för:

  • Förhöjda leveranskostnader på grund av konsumentens val av leveransmetod.
  • Att varan minskat i värde på grund av att konsumenten hanterat varan i större omfattning än som varit nödvändig för att fastställa varans egenskaper eller funktion.
  • En proportionell andel av det avtalade priset, i den mån priset är skäligt, för en tjänst som delvis utförts innan konsumenten utövade ångerrätten, under förutsättning att konsumenten uttryckligen har begärt att tjänsten skulle börja utföras under ångerfristen. 

 

Garanti

Om garanti har lämnats för en vara så har köparen rätt att vända sig mot den som har lämnat garanti eller liknande utfästelse i enlighet med vad som följer av garantin eller utfästelsen.

Om villkoren för garantin enligt ett garantibevis är mindre fördelaktiga för konsumenten än vad som har utfästs i marknadsföring av varan så gäller de villkor som angetts i marknadsföringen. 

 

Tvist och möjligheter till alternativ tvistlösning

Vid tvist mellan säljare och köpare så ska parterna i första hand försöka lösa tvisten på genom att komma överens. 

Om du tycker att en vara som du har köpt hos oss är felaktig men vi inte håller med dig så har vi en tvist. För att få denna tvist prövad kan du vända dig till Allmänna reklamationsnämnden, Box 174, 101 23 Stockholm, www.arn.se. Vi medverkar i tvistlösningsförandet och följer ARN:s rekommendationer.

Utöver Allmänna reklamationsnämnden kan du som konsument även vända dig till EU -kommissionens onlineplattform för att få tvisten prövad. Här är en länk till EU kommissionens onlineplattform för alternativ tvistlösning: 

 

Behandling av personuppgifter

När du besöker vår webbplats, www.magasinseverin.se samlar vi in personuppgifter om dig. I vår integritetspolicy finns information om dina rättigheter och hur vi hanterar dina personuppgifter. Här kan du ta del av vår integritetspolicy, klicka på länken här samt Cookiepolicy här

Bestämmelser om behandling av personuppgifter finns i Europaparlamentets och rådets förordning (EU) nr 2016/679 av den 27 april 2016 om skydd för fysiska personer med avseende på behandling av personuppgifter och om det fria flödet av sådana uppgifter och om upphävande av direktiv 95/46 (allmän dataskyddsförordning) , i lagen (2018:218) med kompletterande bestämmelser till EU:s dataskyddsförordning och föreskrifter som har meddelats i anslutning till den lagen.  

 

Lagval

Tvist om tolkning eller tillämpning av detta avtal skall avgöras enligt svensk lag och prövas i allmän svensk domstol som behörig domstol. 


Senast uppdaterad 2023-04-27.