Folkhemmets mest älskade fåtölj
Lamino har blivit den svenska symbolen för en trevlig hemmamiljö. Likt köttbullar är symbolen för svensk husmanskost är Yngve Ekströms skapelse den mest svenska möbeln vi har. Vi går igenom olika anledningar till fåtöljens populäritet men också varför bilden av den är som den är.
Stora namn som Bruno Mathsson, Yngve Ekström, Jonas Bohlin och Carl Malmsten har alla skapat klassiker och erkänt vackra möbler. Den mest folkkära tycks ändå vara Yngve Ekströms Lamino. Efter en omröstning i tidningen Sköna Hem utsåg läsarna just Lamino till århundrades möbel strax innan millennieskiftet. Anledning till den folkkära faktorn kan mycket väl vara att Ekström var en man av folkhemmet som aldrig lämnade hembygden. Bruno Mathssons formgivning ansågs mer exklusiv, Carl Malmstens mer borgerlig och Jonas Bohlins mer avantgarde. Men Yngve Ekström var enkel, skapade möbler i platta paket, med mer demokratisk prissättning.
Yngve grundade Swedese tillsammans med sin bror Jerker i Vaggeryd (och tillsammans med Bertil Sjöqvist). På fabriken och i dagens varumärke har grunden till bröderna Ekströms arbete fortfarande en avgörande roll i hur arvet av Lamino hanteras. Att förvalta en klassiker och god design innebär också en viss förnyelse för att hålla föremål levande och ständigt attraktiva. Det kan handla om färg, material eller marknadsföring. Genom åren har träslagen, textilier, läder och fårskinn varierat, men det har också skapats limiterade utgåvor bland annat med klädmärket Nudie Jeans. Swedese har också Lamino-fåtöljens form som ett grafiskt element i sin visuella kommunikation. Det går till exempel att se på omslaget till boken ”På spaning efter Lamino”.
Populära utförande av Lamino finns här.